Raadgevingen en tips om de goedkoopste autoverzekering in België te vinden!

Vragenronde

Weten hoeveel ik betaal en aan wie voor een autoverzekering: de transparantie is nog niet optimaal bij ons.

Een goedkopere autoverzekering heeft ook nood aan een betrouwbare en transparant markt. Hiermee wordt bedoeld: dat ik goed ingelicht ben over wat ik betaal en hoeveel ik betaal. Een kwestie van te kunnen vergelijken tussen twee diensten om te bepalen wat de goedkoopste is.

Normaal zegt u.

Ik ontvang het vervalbericht van de autoverzekering van mijn goede, oude Citroën Berlingo en bezoek mijn makelaar. Ik weet dat hij elk jaar een commissie op mijn contract krijgt. Hoeveel krijgt hij telkens van mij?

Dat kom ik niet te weten. Ik zie op het betalingsformulier nergens duidelijk en afzonderlijk de exacte commissie van mijn makelaar vermeld.

Maar blijkbaar toch niet zo normaal.

Wie kan gedragsregels opleggen in de stijl van “als u vraagt om te betalen voor een geleverde dienst, vermeld dan duidelijk de gedetailleerde prijs zodat de consument weet waarvoor hij zich heeft geëngageerd”?

Europa verplicht de banken ons goed te informeren.

Dat is het geval voor de banken die recent verplicht werden duidelijke en gedetailleerde productfiches op te stellen voor elke aangeboden bankrekening. De bankiers moeten voortaan iedereen degelijk informeren. Meer zelfs: ze moeten motiveren waarom het product geschikt is voor de klant (sparen, beleggingen, enz..). Kortom, het is gedaan met koffiedik kijken.

Maar Europa verplicht de verzekeraars niet ons goed te informeren.

De verzekeraars en de tussenpersonen (makelaars …) vallen niet direct onder de toepassing van deze Europese richtlijn.

Nochtans nam de Belgische wetgever in 2013 het initiatief om de MIFID gedragsregels in de verzekeringswereld uit te breiden.

Er wordt de verzekeraars gevraagd het commissiebedrag van de makelaars of elke andere tussenpersoon in verzekeringen voor iedereen kenbaar te maken.

Sinds 2014 wordt het voorzichtig toegepast.

  1. Daarom ziet u in kleine lettertjes “kosten van beheer en commercialisatie” met het overeenkomstige bedrag. Alleen jammer dat het in kleine lettertjes staat…
  2. Jammer dat het nog steeds mengelmoes is voor de items “beheer en commercialisatie”.

Ik profiteer ervan u dezelfde boodschap mee te geven voor het recht op opzegging van een contract dat de verzekeraar bij de betalingsvoorwaarden moet aangeven in sommige omstandigheden, net als de verhoging van de premie (niet gelinkt aan de indexatie).

Nog een kleine inspanning en hopelijk zijn die kleine lettertjes verdwenen.